ေသာ္ေနေဇာ္(ဥပေဒ)
အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္ေသာ ျမန္မာ႔ႏိုင္ငံေရး၊ ဦးထင္ေက်ာ္ ဦးေဆာင္ေသာ အစိုးရ အဖြဲ႕တုိ႔ျဖင့္ လႈပ္လႈပ္ရွားရွား အားပါးတရ ရွိေနခဲ့ခ်ိန္ တြင္ပင္ ပြတ္တိုက္မႈ မ်ားလည္း တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း ေပၚလာခဲ့သည္။ ပထမဦးဆုံး ရခိုင္ ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီး ခ်ဳပ္ေရြးခ်ယ္မႈ အေပၚ ကန္႔ကြက္ခံရမႈ၊ ဒုတိယ အေနျဖင့္ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္မွ အဆိုျပဳ တင္သြင္းခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ဆုိင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းကို တပ္မေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားက အျပင္းအထန္ ကန္႔ကြက္မႈႏွင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကိုယ္တိုင္ ကနဦး တာ၀န္ယူ ထားသည့္ ၀န္ႀကီးဌာန ေလးခုမွ ပညာေရး ၀န္ႀကီးေနရာ လႊဲအပ္သူကို အဆင့္ျမင့္ ပညာေရး အသုိက္အ၀န္းမွ ဆရာမ်ား၏ သေဘာမက်မႈတုိ႔ ေတြ႕ႀကဳံခဲ့ ရသည္။
မည္သုိ႔ဆုိေစ ရခိုင္ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ အေရးသည္ လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ ဆုိင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းသည္ လည္းေကာင္း၊ ပညာေရး ၀န္ႀကီးဌာန၊ ျပည္ေထာင္စု ၀န္ႀကီး အေရးသည္ လည္းေကာင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ခင္းေသာ လမ္းအတိုင္း မေျဖာင့္တန္း ေသာ္လည္း ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ ၾကၿပီး ျဖစ္ေပသည္။ ရခိုင္ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ အေရးႏွင္႔ ပတ္သက္၍ ဤ Messenger သတင္းဂ်ာနယ္ အတြဲ (၆)၊ အမွတ္ (၄၄) တြင္ “လႊဲၿပီ ကြဲၿပီ ႏိုင္ငံေရး ေဆာင္းပါးျဖင့္ တင္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ထိုေဆာင္းပါး တင္ျပခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ဆုိင္ရာ ဥပေဒ ကိစၥ မေပၚေပါက္ေသးေပ။ ထုိ႔အတြက္ ယခု ေဆာင္းပါးတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ဆုိင္ရာ ကိစၥမ်ားကို ဥပေဒ႐ႈေထာင့္မွ တင္ျပလုိ ပါသည္။
ဒီမိုကေရစီ အႏိုင္က်င့္ျခင္း၊
တစ္ခ်ိန္ေသာ အခါက ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဥပေဒ ဌာနတြင္ ပညာႀကီးသည္ဟု အဆုိရွိေသာ ဥပေဒ ပါေမာကၡ တစ္ဦး ရွိဖူးသည္။ တစ္ႏွစ္ေသာ အခါ စာေမးပြဲတြင္ ျဖစ္သည္။ ဥပေဒ ေနာက္ဆုံးႏွစ္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ား အားလုံးက ေမဂ်ာ မွား၍ စာက်က္ခဲ့သည္။ စာေမးပြဲခန္း အတြင္း ေမးခြန္း စာရြက္မ်ား ေ၀ေသာ အခါတြင္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူတုိ႔ မ်က္လုံးျပဴး ၾကသည္။ သူတုိ႔က်က္ ခဲ့သည့္ ဘာသာ မဟုတ္။ အခန္းေစာင့္ ဆရာ ဆရာမ မ်ားကို “ဒီေန႔ ဒီဘာသာ ေျဖရမွာ မဟုတ္ဘူး ဆုိၿပီး ပြဲဆူကုန္ ေတာ႔သည္။ ထုိစာေမးပြဲခန္း ကိစၥ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ထံ ေရာက္သြားခ်ိန္တြင္ ေနာက္ဆုံး အမိန္႔ထြက္ လာသည္။ ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူတုိ႔ က်က္ခဲ့သည္ ဆုိေသာ ဘာသာရပ္ ေမးခြန္းကို ခ်က္ခ်င္းထုတ္ ေပးရန္ႏွင့္ ထုိေန႔ ထုတ္ေပး ထားေသာ ေမးခြန္းမ်ား ျပန္သိမ္းရန္ ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဥပေဒ ပါေမာကၡက ထုိကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး မၾကာခဏ ေျပာဖူးသည္။ “ငါက မွန္တယ္၊ ဒါေပမဲ့ သူတုိ႔က လူမ်ားတယ္။ ဒီမိုကေရစီ ဆုိတာ မွားတာ မွန္တာထက္ မ်ားသူ ႏိုင္စတမ္းမို႔ ငါေၾကာက္တယ္ဆုိ၏။ ထုိသုိ႔ေသာ စကားမၾကားရတာ ၾကာၿပီ။ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ဆုိင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းကို ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္တြင္ မဲခြဲဆုံးျဖတ္ အၿပီး တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးက ထုိစကားကို ျပန္သုံး လာသည္။ ဒီမိုကေရစီ အႏုိင္က်င့္ ခံရတာပါ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာသည့္ စာေမးပြဲ ကိစၥကား အမ်ားစုက မွားသည္၊ မွန္သည့္ ပါေမာကၡ မွာ အႏိုင္က်င့္ခံလုိက္ ရသည္။ ယခု ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ ဆုိင္ရာ ဥပေဒၾကမ္း ကိစၥတြင္ ဒီမိုကေရစီ က အမွန္တရားကို အႏိုင္က်င့္ခဲ့သည္လား ဥပေဒမ်ားျဖင့္ စဥ္းစား ပါမည္။
ယခု ေဆာင္းပါး ေရးသည္႔ (၆. ၄. ၂၀၁၆) ရက္ေန႔တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ ဆိုင္ရာ ဥပေဒ ကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ လက္မွတ္ေရးထုိး အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းလိုက္ၿပီ ျဖစ္သည္။ မထင္မွတ္ ထားေသာ စကား အသုံးျဖင့္ ပြဲထြက္ခဲ့ေသာ ကစားကြက္ ျဖစ္သည္။ အဆုိပါ ကစားကြက္က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို သမၼတ အျဖစ္ ျမင္လုိ ၾကေသာ ျပည္သူ အမ်ားစုလည္း လြန္စြာေက်နပ္ ေစသည္၊ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ႏွင့္လည္း ညီၫြတ္သည္။ အစုိးရ အဖြဲ႔ကို ဦးေဆာင္မည္ ဆုိသည့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ စကားျဖင့္ ကိုက္ညီသည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္လည္း ျဖစ္သည္။
ျဖစ္စဥ္မ်ားက ျမန္ဆန္လြန္း လွသည္။ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကို ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ အျဖစ္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္မွ တာ၀န္ေပးအပ္ႏိုင္ရန္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းကို (၃၁. ၃. ၂၀၁၆) ရက္ေန႔တြင္ ျပဳလုပ္သည့္ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းတြင္ မေကြးတိုင္းေဒသႀကီး မဲဆႏၵနယ္ အမွတ္ (၄) မွ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေအာင္ၾကည္ၫြန္႔က စတင္ တင္သြင္းခဲ့သည္။ ထုိဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ခ်င္းျပည္နယ္ မဲဆႏၵနယ္ အမွတ္ (၇) မွ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚက်ိန္ငိုက္မန္က ေထာက္ခံ ေဆြးေႏြးခဲ့ သျဖင့္ ဥပေဒၾကမ္းအား လက္ခံ ေဆြးေႏြးရန္ သင့္မသင့္ လႊတ္ေတာ္၏ အဆုံးအျဖတ္ ရယူရာတြင္ လက္ခံ ေဆြးေႏြးရန္ ဆုံးျဖတ္ ခဲ့သည္။ လက္ခံ ေဆြးေႏြးစဥ္တြင္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ကန္႔ကြက္ ေသာ္လည္း ေရြးေကာက္ခံ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ အမ်ားစုက လက္ခံသျဖင့္ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္တြင္ အတည္ျဖစ္ခဲ့ ေလသည္။
ထုိမွ တစ္ဖန္ (၅. ၄. ၂၀၁၆) ရက္ေန႔တြင္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္သုိ႔ ေပးပို႔ၿပီး ေဆြးေႏြးရာ တြင္လည္း တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက အျပင္းအထန္ ကန္႔ကြက္ခဲ့ ၾကသည္။ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္က ျပင္ဆင္ခ်က္မရွိ အတည္ျပဳ၍ ေပးပို႔ လာေသာ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတုိင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ ဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းကို ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ ပထမပုံမွန္ အစည္းအေ၀း (၁၈) ရက္ေျမာက္ေန႔၌ လႊတ္ေတာ္၏ အဆံုး အျဖတ္ ရယူၿပီး အတည္ျပဳခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ အစည္းအေ၀းတြင္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒က ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတုိင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္က ျပင္ဆင္ျခင္း မျပဳသည့္ အပိုဒ္၊ အပိုဒ္ခြဲ မ်ားအား အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္၏ အတည္ျပဳခ်က္ အတိုင္း အတည္ျပဳ ႏိုင္ရန္ လႊတ္ေတာ္၏ အဆံုး အျဖတ္ ရယူ အတည္ျပဳ ခဲ့သည္။ ထုိ႔ေနာက္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ ေမာင္ေမာင္၊ ဗိုလ္မွဴးႀကီး ေအာင္သီဟ၊ ဗိုလ္မွဴးႀကီး ထြန္းျမတ္ေရႊႏွင့္ ေက်ာင္းကုန္း မဲဆႏၵနယ္မွ ဦးသိန္းထြန္း တို႔က ၎တို႔ တင္သြင္း ထားသည့္ ျပင္ဆင္ခ်က္ အဆို (၁၃) ခုႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ သက္ဆိုင္ရာ အပိုဒ္၊ အပိုဒ္ခြဲ အလိုက္ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္ ကိုလည္းေတြ႕ရသည္။
ဥပေဒၾကမ္းကို အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္မွာ မဲခြဲတဲ့ စနစ္နဲ႔ အတည္ျပဳခဲ့တာ ျဖစ္ၿပီး အခု ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္မွာ ပါ မဲခြဲၿပီး ေဆာင္ရြက္မယ္ ဆိုရင္ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ေတြ မဲေပးမွာ မဟုတ္ဘူးဟု တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ ဗိုလ္မႉးခ်ဳပ္ ေမာင္ေမာင္က လႊတ္ေတာ္တြင္း ေျပာဆိုခဲ့သည္ဟု သတင္းမ်ားက ဆုိသည္။ သို႔ရာတြင္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္တြင္ေတာ့ မဲခြဲသည့္ စနစ္ျဖင့္ပဲ တစ္ပိုဒ္ခ်င္း အတည္ျပဳခဲ့ ေလသည္။ မဲခြဲစဥ္ အခ်ိန္တြင္မူ မဲေပးခြင့္ရွိသူ (၄၀၅) ဦးရွိရာ ေထာက္ခံသူ (၂၆၂)ဦး၊ ကန္႔ကြက္သူ (၂၂)ဦး၊ ၾကားေန (၉) ဦးျဖင့္ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္မွ ေပးပို႔သည့္ ဥပေဒမူၾကမ္း အတိုင္း အတည္ ျဖစ္ခဲ့ေလသည္။ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားက မဲမေပးသည့္ အျပင္ မတ္တတ္ရပ္ ကန္႔ကြက္ခ်ိန္ ၾကာျမင့္စြာ ျပဳေနၾကသည့္ အတြက္ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒မွ ထိုင္ရန္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ၫႊန္ၾကားရသည္ အထိ ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ ထုိသည္ကိုပင္ ဒီမိုကေရစီ အႏိုင္က်င့္ျခင္း ျဖစ္သည္ ဆုိၿပီး တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ဘက္မွ ေျပာၾကားခ်က္က လက္ရွိ ကာလ အတြင္း အေတာ္စား သြားသည့္ စကားလုံး ျဖစ္သြားသည္။
ေျခဥ အားနည္းခ်က္ကို ကိုင္စြဲျခင္း၊
၂၀၁၅ ႏို၀င္ဘာ (၈) ရက္ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲႀကီး၏ သမိုင္း၀င္မႈကို ျပန္ေျပာရန္လုိမည္ မထင္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ပါတီက မဲအမ်ားစုျဖင့္ အႏိုင္ရ ခဲ့သည္။ ျပည္သူ အမ်ားက စိတ္မခ်မ္းေျမ႕ ျဖစ္ရသည္က ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၅၉ (စ)ကို မျပင္လိုက္ႏိုင္သည့္ အတြက္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သမၼတ မျဖစ္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဥပေဒသမားမ်ား အေနျဖင့္လည္း ေခါင္းစားၿပီး နည္းလမ္းေပါင္းစုံ ေလ့လာ သံုးသပ္ခဲ့ ၾကသည္။ သုိ႔ေသာ္ မည္သည့္ နည္းလမ္းျဖင့္ စဥ္းစား ေစကာမူ ေနာက္ဆုံး ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒတြင္ပင္ လမ္းဆုံးသြားၿပီး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္တုိ႔ ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ ရသည္။ တစ္ခါက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က သူ႔အေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ အဖြဲ႕ကို ဦးေဆာင္မည္ ဆုိေလ ေတာ့ မည္သည့္ နည္းလမ္းျဖင့္ ပြဲထြက္လာေလ မည္လည္း စိတ္၀င္စား ခဲ့သည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲ အႏိုင္ရၿပီး ကတည္းက ႏိုင္ငံေရး ကစားကြက္မ်ားကို တစ္ကြက္ခ်င္း တစ္ကြက္ခ်င္း လွလွပပ ခင္းျပခဲ့သည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ခင္းသည္႔ ႏိုင္ငံေရး ကစားကြက္ အမ်ားစု သည္ ျမန္မာ့ေရး ကၽြမ္းက်င္သူ ေျပာေျပာ၊ ႏိုင္ငံေရး ဂု႐ုဆုိဆုိ မည္သူမွ ရာႏႈန္းျပည့္ မွန္ေအာင္ မွန္းဆမရ ႏိုင္သည္ အထိ လိမၼာပါးနပ္စြာ ဥပေဒေဘာင္ေအာက္က ကစားသြား ခဲ့သည္။
ယခု ဥပေဒေလာကတြင္ အရွားပါးဆုံး ျဖစ္သည့္ တစ္စုံတစ္ေယာက္တည္း အတြက္ ဥပေဒ တစ္ရပ္ ထုတ္ျပန္ လုိက္ျခင္းသည္ ဥပေဒကေပး ထားေသာ အခြင္႔အေရးကို အသုံးခ်၍ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ၏ အတားအဆီးကို ေက်ာ္လႊားသြားျခင္း ကလည္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ကစားကြက္မ်ား ထဲက တစ္ကြက္ ျဖစ္သည္ကား ေသခ်ာသည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဥပေဒ ေလာကတြင္ စကားဆုိ တစ္ခု ရွိသည္။ ပါလီမန္သည္ ျမင္းေလးေကာင္ က,ေသာ ရထား၀င္ ႏိုင္သည့္ အေပါက္ ရွိသည္ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ဆုိလုိသည္ကား ဥပေဒ တိုင္းတြင္ အားနည္းခ်က္ ရွိသည္။ အဆုိပါ အားနည္းခ်က္ ရွိသည့္ ဥပေဒကို လုိအပ္သလုိ အသုံးခ် ႏိုင္ရန္ ရွာေဖြတတ္ဖုိ႔သာ လုိသည္ဟု ဆုိသည့္ သေဘာ ျဖစ္သည္။ ယခု ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ၏ အားနည္းခ်က္ကို ရွာေဖြ အသုံးခ်သြားျခင္း ျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ -၂၁၇ သည္ ယခု ဆူညံ သြားသည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒ အတြက္ အားနည္းခ်က္ ၀င္ေပါက္ ျဖစ္သြားသည္။
ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၂၁၇ တြင္ “ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္ ေစဘဲ ျပည္ေထာင္စု၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အာဏာသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ၌ တည္သည္။ ဤစကားရပ္ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္သည္ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ရပ္ရပ္အား လည္းေကာင္း၊ အာဏာပိုင္ ပုဂ္ၢိဳလ္ တစ္ဦးဦးအား လည္းေကာင္း၊ တာ၀န္ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ေပးအပ္ျခင္း မျပဳႏိုင္ဟု မမွတ္ယူရ။ ထုိ႔ျပင္ ယင္း စကားရပ္ေၾကာင့္ တည္ဆဲ ဥပေဒမ်ား အရ သက္ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ရပ္ရပ္အား ျဖစ္ေစ၊ သက္ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ ပုဂ္ၢိဳလ္ တစ္ဦးဦးအား ျဖစ္ေစ အပ္ႏွင္း ထားသည့္ တာ၀န္ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ မ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတအား လႊဲေျပာင္းေပးအပ္သည္ ဟုလည္း မမွတ္ယူရဟု ျပ႒ာန္းထား ပါသည္။
အဆိုပါ ပုဒ္မ-၂၁၇ တြင္ အပိုင္းသုံးပိုင္း ပါၿပီး ဒုတိယပိုင္း ျဖစ္သည့္ ဤစကားရပ္ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္သည္ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ရပ္ရပ္အား လည္းေကာင္း၊ အာဏာပိုင္ ပုဂ္ၢိဳလ္တစ္ဦးဦးအား လည္းေကာင္း၊ တာ၀န္ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ေပးအပ္ျခင္း မျပဳႏိုင္ဟု မမွတ္ယူရ ဆုိသည္႔ ျပ႒ာန္းခ်က္ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ အေနျဖင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ အျဖစ္ ခန္႔ထား ႏိုင္ျခင္း ျဖစ္သည္။
ထုိအခါ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ၊ အခန္း(၁)၊ ႏိုင္ငံေတာ္ အေျခခံမူမ်ား၊ ပုဒ္မ-၁၆ တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အႀကီးအကဲသည္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ ျဖစ္သည္ဟု ျပ႒ာန္းထားခ်က္ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ပါသလား ဆုိေသာ္ မဆန္႔က်င္ပါ။ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္၏ အဆင့္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ ထက္ ျမင့္ေၾကာင္း မည္သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မွ မပါ၀င္သည့္ အတြက္ ျဖစ္သည္။ တည္ဆဲ အစိုးရ တစ္ရပ္ အေနနဲ႔ ဥပေဒ စိတ္တိုင္းက် ေရးဆြဲႏိုင္ ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈန္းနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ၏ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ ဆိုတာ အဓိပၸာယ္ကြာျခား ပါတယ္။ ႏုိင္ငံေတာ္ ဆုိသည္မွာ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာ ႏုိင္ငံေတာ္ကုိ ဆုိလုိသည္ ဆိုၿပီး အေျခခံ ဥပေဒမွာ ျပ႒ာန္း ထားတယ္။ ႏိုင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံလံုးရဲ႕ ဥပေဒျပဳတဲ့ အခြင့္အာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အခြင့္အာဏာ အားလံုး အက်ဳံး၀င္ေနတဲ့ အတြက္ က်ယ္လည္းက်ယ္ျပန္႔ ပါတယ္။ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ ေမာင္ေမာင္က ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ ဆိုၿပီး ဆက္လုပ္မယ္ ဆိုရင္ အရင္ဥပေဒမွာ ပါတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို အရင္ ဖ်က္သင့္တယ္လို႔ ဒါေၾကာင့္ ေျပာတာပါ။ဒါမွမဟုတ္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၏ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ပဲ လုပ္ပါေပါ့ ဟူ၍ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ဘက္က ဆုိလာသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၏ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတက ခန္႔ခြင့္ ရွိသည္။ ယခု ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ အေနျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၂၁၇ ကို အသုံးျပဳၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၏ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ ခန္႔အပ္ေနစရာ မလုိ။
ထုိအခါ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ ျဖစ္သည့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အေနျဖင့္ မည္သည့္ တာ၀န္ ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ရွိပါမည္နည္း ဆုိေသာ္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ ဆုိင္ရာ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၅ တြင္ ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္၏ တာ၀န္၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ရပိုင္ခြင့္မ်ား ကိုလည္း ပုဒ္မ-၅ တြင္ (က) ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္ေစဘဲ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံသား မ်ား၏ အက်ဳိးစီးပြားမ်ား အတြက္ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားေပး ရမည္။ (ခ) အႀကံျပဳခ်က္မ်ား၊ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္သုိ႔ တာ၀န္ခံရမည္။ (ဂ) အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္သည္ ဤ ဥပေဒပါ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ေအာင္ျမင္ေစရန္ အတြက္ အစိုးရ အဖြဲ႕၊ ဌာနဆုိင္ရာမ်ား၊ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ အသင္းအဖြဲ႕ မ်ား၊ လူပုဂ္ၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည္။ (ဃ) အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္သည္ ရာထူး အေလ်ာက္ ရရွိသည့္ လစဥ္ ခ်ီးျမႇင့္ေငြ၊ စရိတ္၊ အေဆာင္အေယာင္ႏွင့္ အခြင့္အေရး မ်ားကို ခံစားခြင့္ ရွိသည္။ (င) အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္၏ ခ်ီးျမႇင့္ေငြ၊ စရိတ္ႏွင့္ အေဆာင္အေယာင္မ်ား အတြက္ ျပည္ေထာင္စု၏ ဘ႑ာေငြ အရ အသုံးဆုိင္ရာ ဥပေဒတြင္ ခြဲေ၀သတ္မွတ္ထားရွိ ရမည္ဟု ျပ႒ာန္းထား ပါသည္။ ထုိ႔အတြက္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၁၆ ကိုလည္း မဆန္႔က်င္၊ ပုဒ္မ-၂၁၇ ႏွင့္လည္း ကိုက္ညီ၊ ပုဒ္မ-၅၉(စ)ႀကီး ကိုလည္း ေက်ာ္လႊားၿပီး ျဖစ္သည့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကို မ်က္စိက်ယ္ ေစသည့္ ဥပေဒတစ္ရပ္ ျဖစ္သည္။
ရည္ရြယ္ရင္းက ဘာလဲ၊
အဆုိပါ ဥပေဒတြင္ အခန္း(၁) အမည္ႏွင့္ အဓိပၸာယ္ ေဖာ္ျပခ်က္၊ အခန္း (၂) ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား၊ အခန္း (၃) တာ၀န္ ေပးအပ္ျခင္း၊ အခန္း(၄) တာ၀န္၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ရပိုင္ခြင့္မ်ား၊ အခန္း(၅) အေထြေထြ ဟူ၍ အခန္း (၅) ခန္း စုစုေပါင္း ပုဒ္မ-၈ ခုသာ ပါ၀င္သည့္ ဥပေဒငယ္ေလး ျဖစ္သည္။ ဥပေဒက ငယ္ေသာ္လည္း ရည္ရြယ္ခ်က္က ႀကီးမားလြန္း လွသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒတြင္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား အျဖစ္ အဆုိပါ ဥပေဒၾကမ္း၏ ပုဒ္မ- ၃ တြင္ “(က) ပါတီစ ုံဒီမိုကေရစီ စနစ္ ထြန္းကားေရး၊ (ခ) ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး စနစ္ ပီျပင္ေရး၊ (ဂ) ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ (ဃ) ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္ေရးတုိ႔ ျဖစ္ေၾကာင္း ပါရွိသည္။ ပုဒ္မ-၃ (က) ႏွင္႔ (ခ)တုိ႔သည္ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ စကတည္းက မူလရည္မွန္း ထားေသာ ရည္မွန္းခ်က္ မ်ားကို အဆက္မျပတ္ ဆက္လက္ ေဖာ္ေဆာင္ရန္ ရည္ရြယ္ပုံ ရသည္။ ပုဒ္မ-၃ (ဂ)ႏွင့္ (ဃ) တုိ႔သည္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္သည့္ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ပါတီ၏ ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ ရည္မွန္းခ်က္မ်ား ျဖစ္သည္။ ပုဒ္မ-၃(ဃ) ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိး တက္ေရး ဆုိသည့္ အခ်က္ကား ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ မၾကာခဏ မိန္႔ၾကားေနသည့္ ဦးစားေပး လုပ္ငန္းရပ္ ျဖစ္သလုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏိုင္ငံတြင္ ဒီမိုကေရစီ ကူးေျပာင္းမႈ ေအာင္ျမင္ လုိလွ်င္ မျဖစ္မေနကို ေဆာင္ရြက္ရမည့္ လုပ္ငန္းစဥ္လည္း ျဖစ္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆုိေသာ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး မရသမွ် စစ္ေဘာင္က်ယ္ေနမည္။ စစ္ေဘာင္က်ယ္ေန သမွ် ရာႏႈန္းျပည့္ ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္။ ထုိ႔အတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသည္ကား ကၽြန္ေတာ္တုိ႔၏ ဒီမိုကေရစီသြား ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မျဖစ္မေနကို ဦးစားေပး ေဆာင္ရြက္ရမည့္ အခ်က္ ျဖစ္သည္။
ထုိရည္ရြယ္ခ်က္တုိ႔ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ရန္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ ခန္႔အပ္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္းကို အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ ဆိုသည္မွာ ပုဒ္မ-၂(ခ) အရ ယင္းရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ေအာင္ျမင္ေစရန္ ဤ ဥပေဒအရ တာ၀န္ေပးအပ္ျခင္း ခံရသူကို ဆုိလိုေၾကာင္း ေဖာ္ျပျပ႒ာန္းထား ေလသည္။ ထုိအခါ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ႏွင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ မည္သုိ႔ ဆက္စပ္ပါ သနည္း။ အခန္း (၃) ပုဒ္မ-၄ တြင္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ပါတီစုံ ဒီမိုကေရစီ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ျပည္သူမ်ား၏ ယုံၾကည္ အားကိုးမႈျဖင့္ တစ္ခဲနက္ ေထာက္ခံမဲ ရရွိခဲ့သည့္ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္အျဖစ္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က တာ၀န္ေပးအပ္သည္ ဟု ျပ႒ာန္း လိုက္သည္။ လူမ်ားမ်ား ခ်ျပၿပီး ဟန္ျပ ေရြးခ်ယ္ ပုံမ်ဳိးျဖင့္ ခုနစ္ေထြခ်ီ ကျပ မေနေတာ့ဘဲ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ တစ္ေယာက္တည္းသာ တိုက္႐ိုက္ ခန္႔အပ္လုိက္သည့္ ဥပေဒက ရွာမွရွားေသာ ဥပေဒ ျဖစ္သည္။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၅၉(စ) ကို လွလွပပ ေက်ာ္လႊားျပ လုိက္ျခင္း ျဖစ္သည္။
ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၅၉ (စ)သည္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သမၼတ မျဖစ္ေရး ရည္ရြယ္ ျပ႒ာန္း ထားေၾကာင္း အမ်ားက ယုံၾကည္ၾကသည္။ မဟုတ္ဟု ဟန္ျပျငင္းႏိုင္ ေအာင္လည္း ပရိယာယ္ျဖင့္ ျပ႒ာန္း ခဲ့သည္။ ယခု ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒ ကေတာ႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ တစ္ဦး တည္း အတြက္ ျပ႒ာန္းျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း အတိအလင္း ေၾကညာသည္က အထက္ပါ ပုဒ္မ-၄ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကိုသာ ခန္႔အပ္ေၾကာင္း အျပင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္၏ သက္တမ္းကိုလည္း ပုဒ္မ-၆ တြင္ “အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္၏ ရာထူး သက္တမ္းသည္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၏ ရာထူး သက္တမ္း အတိုင္း ျဖစ္သည္”ဟူေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္၊ ပုဒ္မ-၇ တြင္ “ဤဥပေဒသည္ ဒုတိယအႀကိမ္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ သက္တမ္း ကာလတြင္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္သည့္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၏ သက္တမ္း ကာလ အတြက္သာ ျဖစ္ေစ ရမည္ ဟူေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားက ထပ္မံ ေထာက္ခံထား ေလသည္။ တစ္နည္း ဆုိေသာ္ ပရိယာယ္ ႂကြယ္ႂကြယ္ျဖင့္ သြယ္၀ိုက္ မေနဘဲ လုိလားခ်က္ကို ျပတ္ျပတ္သားသား ေဖာ္ျပ ထားေသာ ဥပေဒ တစ္ရပ္ဟု ေကာက္ယူရ ေပမည္။ ထုိသုိ႔ လုပ္ျခင္းသည္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ ညီၫြတ္ပါ၏ေလာဟု ေမးလာလွ်င္ ညီၫြတ္သည္ဟုသာဆုိ ရေပမည္။
ပြတ္တိုက္မႈက အႏၲရာယ္ ရွိသလား၊
ကၽြန္ေတာ္ ဤ Messenger သတင္းဂ်ာနယ္၏ ယခုမတိုင္မီ သုံးေလးပတ္ခန္႔မွ စၿပီး ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ၏ အားနည္းခ်က္မ်ားကို အစဥ္ေထာက္ျပ ေရးသားခဲ့ ပါသည္။ ယခု ေဆာင္းပါး မတိုင္မီ အရင္ ေဆာင္းပါး တြင္လည္း ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ ဖြဲ႕စည္းျခင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ဆုိင္ရာ ခုံ႐ုံး ဖြဲ႕စည္းျခင္း တုိ႔သည္ အႏိုင္ရပါတီ၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ျဖစ္သည့္ အတြက္ အားနည္းခ်က္ တစ္ခု ျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပခဲ့ ပါသည္။ ဥပေဒတစ္ရပ္သည္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ ညီၫြတ္ျခင္း ရွိမရွိ အျငင္းပြား လာပါက ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕ စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ ခုံ႐ုံးသုိ႔ တင္ၿပီး အဆုံးအျဖတ္ ရယူရ ပါသည္။ ယခု တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ အရပ္သား ေရြးေကာက္ခံ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ပြတ္တိုက္မႈမ်ား ခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒသည္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ မညီဆုိကာ ခုံ႐ုံးတင္ ဆုံးျဖတ္လွ်င္ ညီသည္ဟုသာ ဆုံးျဖစ္ေပမည္။
ထုိသုိ႔ ဆုံးျဖတ္ျခင္းသည္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ဆုိင္ရာခုံ႐ုံးက ၄င္းတုိ႔ ပါတီကို အကာအကြယ္ေပး ဘက္လိုက္ ဆုံးျဖတ္သည္လား ဆုိလွ်င္ မဟုတ္ပါ။ စံထား ဆုံးျဖတ္ရမည့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ကိုယ္တိုင္က ေကာက္ယူ လုိသည ့္အပိုင္းကို ကိုင္စြဲ ေကာက္ယူႏိုင္သည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား မ်ားစြာပါ ေနသည့္ အတြက္ ျဖစ္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ကိုးကားသည့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၁၁ (က) ကိုပင္ ေလ့လာၾကည္႔ပါ။ ပုဒ္မ-၁၁(က)တြင္ “ႏိုင္ငံေတာ္ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ၏ ခက္မသုံးျဖာ ျဖစ္သည့္ ဥပေဒျပဳေရး အာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာႏွင့္ တရားစီရင္ေရး အာဏာ တုိ႔ကို တတ္ႏိုင္သမွ် ပိုင္းျခား သုံးစြဲျခင္းႏွင့္ အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းျခင္းတုိ႔ ျပဳသည္ ဟု ျပ႒ာန္း ထားသည္။ ထုိ ျပ႒ာန္းခ်က္ကို တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္မ်ားဘက္က ကိုင္စြဲၿပီး ယခု ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံေပး ျခင္းသည္ ပိုင္းျခား သုံးစြဲရမည့္ အာဏာ သုံးရပ္ကို တစ္ဦး တစ္ေယာက္တည္း လက္၀ယ္သုိ႔ အပ္ႏွင္း သကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေနသည့္ အတြက္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၁၁ (က) ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ ေနသည္ဟု ေထာက္ျပ ကန္႔ကြက္ ၾကသည္။
တစ္ဖက္က တုံ႕ျပန္ရန္ အမ်ားႀကီး ျဖစ္ရွိေနသည္။ အျခားျပ႒ာန္းခ်က္ကို မကိုးကားဘဲ ပုဒ္မ-၁၁(က) ျပ႒ာန္းခ်က္ကိုပဲ ကိုးကားလွ်င္ ပုဒ္မ-၁၁(က)တြင္ “တတ္ႏိုင္သမွ် ပိုင္းျခား သုံးစြဲျခင္းဟု ဆုိသည္။ မတတ္ႏိုင္ လွ်င္ ပိုင္းျခား သုံးစြဲရန္ မလုိဟု ဆုိလုိသည္။ထုိ႔အျပင္ အာဏာ သုံးရပ္ ဟု ဆုိသည္။ ယခု ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကစားလိုက္သည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္တြင္ မည္သည့္ အာဏာ ရွိသည္ဟု ဆုိမထား။ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား အပိုင္း ပုဒ္မ-၅ တြင္ (က) ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ မ်ားႏွင့္ မဆန္႔ က်င္ေစဘဲ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ အက်ဳိး စီးပြားမ်ား အတြက္ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားေပး ရမည္။ (ခ)အႀကံ ျပဳခ်က္မ်ား၊ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္သုိ႔ တာ၀န္ခံရမည္။ (ဂ) အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္သည္ ဤဥပေဒပါ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ေအာင္ျမင္ေစရန္ အတြက္ အစိုးရ အဖြဲ႔၊ ဌာနဆုိင္ရာမ်ား၊ အဖြဲ႕ အစည္းမ်ား၊ အသင္းအဖြဲ႕မ်ား၊ လူပုဂ္ၢိဳလ္မ်ား ႏွင့္ ဆက္သြယ္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည္ဟု သာပါသည့္ အတြက္ ဥပေဒျပဳျခင္း၊ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း၊ တရားစီရင္ျခင္း တုိ႔ကိုျပဳမည္ မဟုတ္ဘဲ ဥပေဒျပဳသူ၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူ၊ တရား စီရင္သူ တုိ႔ကို အႀကံျပဳခ်က္မ်ား ေပးရန္သာ ပါသည့္ အတြက္ မည္သည့္ အာဏာ ရွိသည္ဟု တရား၀င္ ေျပာရန္ကား မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့။ ဆုိလုိသည္မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာ သုံးရပ္ကို မကိုင္စြဲဘဲ ၄င္း ထံတြင္ ႀကီးမားစြာ ရွိေနသည့္ ၾသဇာကို အသုံးခ်ကာ အာဏာသုံးရပ္ ကိုင္စြဲသူ မ်ားကို ၄င္းစိတ္တိုင္းက် စီမံ သြားရန္ ရည္ရြယ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိအခါ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒတြင္ တစ္စုံတစ္ဦးထံ ရွိေသာ ၾသဇာကို အာဏာပိုင္မ်ား အေပၚ အသုံးျပဳျခင္း မရွိေစရဟု ျပ႒ာန္းမထားသည့္ အတြက္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၁၁ (က)ႏွင့္ ဆန္႔က်င္သည္ဟု ေျပာရန္ကား ဥပေဒ သေဘာအရ လုံး၀ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။
ထုိအခါ စဥ္းစားရန္မွာ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ၏ အားနည္းခ်က္ မ်ားကား ယခုကဲ့သုိ႔ ေဖာ္ထုတ္ သုံးစြဲ သူမ်ားဘက္ႏွင့္ ကာကြယ္သူမ်ားဘက္ အၿမဲတမ္း ပြတ္တိုက္မႈက ျဖစ္ေနေပ လိမ့္မည္။ ထုိသုိ႔ေသာ ပြတ္တိုက္မႈ မ်ားက ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ အႏၲရာယ္ရွိ သလား ဆုိလွ်င္ ရွိပါသည္ဟုပင္ ႐ိုးသားစြာ ေျဖဆိုရ ေပမည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆုိေသာ္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ၏ အားနည္းခ်က္မ်ားသည္ လုိသလုိ ထုတ္ယူ သုံးစြဲ ႏိုင္သည့္ အတြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ယခု ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႀကဳံေတြ႕ခဲ့ရသည့္ အေရး ႏွစ္ခုကား ရခိုင္ ျပည္နယ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္သည္႔ အေရးတြင္ အရပ္သား အခ်င္းခ်င္းႏွင့္၊ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ ဆုိင္ရာ ဥပေဒ အေရးတုိ႔တြင္ အရပ္သားႏွင့္ တပ္မေတာ္သားတုိ႔ ပြတ္တိုက္မႈ ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ ဒီမိုကေရစီတုိ႔ ထုံးစံ အင္အား မ်ားသူ၊ မဲမ်ားသူက အႏိုင္ရေပသည္။ သုိ႔ရာတြင္ သီအုိရီသည္ အၿမဲ မမွန္သည္ကို မည္သူမွ် သတိမလြတ္ ေစသင့္။ အင္အား ဆုိေသာ စကားရပ္တြင္ လူဦးေရ အေရအတြက္ ကိုသာ ဆုိလုိသည္ မဟုတ္ဘဲ အျခားေသာ အင္အားမ်ား ကိုလည္း ထည့္သြင္း တြက္ခ်က္ထားရ ေပမည္။
နိဂုံး
လက္ရွိ ႏိုင္ငံေရး ျဖစ္စဥ္မ်ားကား အျပင္းအထန္ လႈပ္ရွားသက္၀င္ ေနသည္။ အဓိက အားနည္းခ်က္ သည္ ဖြဲ႕ စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒတြင္ ရွိေနသည္။ ထုိအခါ အာဏာ သုံးရပ္လုံး၏ ဦးေဆာင္မႈ က႑တြင္ ပါ၀င္ေန သူမ်ား အေနျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒ အေရးကို အၿမဲေတြးဆေန သင့္သည္။ ထုိသုိ႔ ေတြးဆ ရာတြင္ အဓိက မ႑ိဳင္ထားသင့္သည္မွာ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိး တိုးတက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပင္ ျဖစ္သည္။ တိုးတက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဟု ဆုိရာတြင္လည္း ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ စစ္ေရး၊ ပညာေရး၊ လူမႈေရး စသည္ စသည္ က႑စုံ တိုးတက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကုိ ဆိုလုိ ပါသည္။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒႀကီးကို တရားေသ ကိုင္စြဲ ပြတ္တိုက္ေနၾကလွ်င္ တိုင္းျပည္သာ နစ္နာေပမည္။ တိုင္းျပည္ နစ္နာလွ်င္ လူမ်ဳိးလည္း ထုံးစံအတိုင္း ကမၻာ့အလယ္တြင္ လူေတာ မတုိးျပန္ ျဖစ္ရေပမည္။ ထုိ႔အတြက္ လူထု ေရြးေကာက္ခံ ကိုယ္စားလွယ္၊ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ မခြဲျခားဘဲ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိး အႏၲရာယ္ မျဖစ္ေရး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး တုိ႔ကိုသာ အစဥ္ဦးတည္ ေဖာ္ေဆာင္ သြားၾကေစလုိ ပါသည္။ တစ္နည္းဆုိ ရလွ်င္ ေနာင္လာမည့္ ျမန္မာ့ အနာဂတ္ ႏိုင္ငံေရးသည္ အတိုင္ပင္ခံ ပုဂ္ၢိဳလ္ႏွင့္ အႏိုင္က်င့္ခံရပါသည္ ဆုိသည့္ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္တုိ႔ ပြတ္တိုက္မႈ မ်ားကို နားလည္ ေပးၿပီး တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိး အက်ဳိးစီးပြား အတြက္ အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္း ေဖာ္ေဆာင္သြား မွသာ အႏၲရာယ္ စက္ကြင္းက လြတ္ကင္းၿပီး ျပည္သူတုိ႔ စိတ္လက္ၾကည္သာ အိပ္စက္ရမည္ဟု ယူဆပါေၾကာင္း တင္ျပ လုိက္ရပါသည္။
http://www.messengernewsjournal.com/news/Article/detail.php?id=51341 မွ ကူးယူထားပါသည္။