Menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Monday, 9 May 2016


ျမန္မာ-႐ုရွား စစ္ဘက္ ဆက္ဆံေရး ဘာလဲ ဘယ္လဲ

တပ္မေတာ္
၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေမာ္စကိုရင္ျပင္နီတြင္ စစ္ေရးျပတပ္ဖြဲ႕ကို အေလးျပဳေနေသာ ႐ုရွားကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီး ဆာေဂးရႊိဳင္းဂူး (ဓာတ္ပံု – Reuters)
၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ေမလ ၅ ရက္ေန႔တြင္ ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ ဒုတိယ၀န္ႀကီးဗုိလ္ခ်ဳပ္ျမင့္ႏြယ္က “ျမန္မာ-႐ုရွား စစ္ဘက္ ဆုိင္ရာ ပူးေပါင္းဆက္ဆံေရး သေဘာတူညီမႈစာခ်ဳပ္အား လက္မွတ္ေရးထုိးႏုိင္ရန္” အတြက္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပခဲ့သည္။ ႏွစ္ႏုိင္ငံ ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာနအၾကား ခ်ဳပ္ဆုိမည့္ အဆုိပါစာခ်ဳပ္ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ အတည္ျပဳခ်က္ရယူရန္အတြက္ ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပလာျခင္းျဖစ္ၿပီး အဆုိပါစာခ်ဳပ္ႏွင့္ပတ္သတ္၍ လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားအေနျဖင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားျပဳလုပ္ကာ အတည္ျပဳေပးႏုိင္ျခင္းရွိ/မရွိကို ဆံုးျဖတ္ေပးရမည္ ျဖစ္သည္။

ႏို္င္ငံေရးအသြင္ကူးေျပာင္းမႈျဖစ္စဥ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ေနေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲမွ ေပၚထြက္လာေသာ သမၼတဦးထင္ေက်ာ္၏ အစိုးရလက္ထက္တြင္ အေမရိကန္အပါအ၀င္ အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ပိုမိုရင္းႏွီးေႏြးေထြးေသာ ဆက္ဆံေရးတရပ္ ေပၚထြန္းလာႏုိင္သည္ဟု ႏုိင္ငံတကာေရးရာ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ားက ေလ့လာသံုးသပ္ေနၾကသလို အေနာက္ႏုိင္ငံ မ်ားအေနျဖင့္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ဆက္ဆံေရး တိုးျမွင့္ရန္ အားယူလ်က္ရွိေနၾကသည္ကို ထင္သာျမင္သာ ေတြ႔လာရေပသည္။ သို႔ေသာ္ တပ္မေတာ္ဘက္ကမူ အေမရိကန္ႏွင့္ ဥေရာပတုိ႔၏ ပိတ္ဆို႔အေရးယူမႈမ်ားကုိ ခံေနရၿပီး ကမာၻ႔အေနာက္ဘက္္ မ်က္ႏွာစာတြင္ ဆက္ဆံေရးတင္းမာေနေသာ ႐ုရွားႏုိင္ငံႏွင့္ စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ ပူးေပါင္းဆက္ဆံေရး သေဘာတူ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆုိရန္ ႀကိဳးပမ္းလာသည္။
၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္းတြင္ အေမရိကန္ဦးေဆာင္ေသာ အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔မႈဒဏ္ကို ခံခဲ့ရၿပီး ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္တြင္အထီးက်န္ခဲ့ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အိမ္နီးခ်င္း အင္အားႀကီးႏိုင္ငံျဖစ္သည့္ တ႐ုတ္အေပၚတြင္ မွီခို အားထားခဲ့ရသလို ကုလသမဂၢလံုၿခံဳေရးေကာင္စီတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံဘက္မွ ခိုင္ခုိင္မာမာ ရပ္တည္ေပးခဲ့ေသာ ႐ုရွားႏွင့္လည္း ေကာင္းမြန္ေသာ ဆက္ဆံေရးတရပ္ကို ထူေထာင္ထားႏုိင္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ေျပာင္းလဲလာသည့္ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနမ်ားႏွင့္အတူ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံတကာဆက္ဆံေရး အခင္းအက်င္း ပံုစံမွာလည္း ေျပာင္းလဲလာဖြယ္ရွိသည္ဟု မွန္းဆခ်က္မ်ား ရွိေနေသာ္လည္း တပ္မေတာ္ဘက္က ႐ုရွားႏွင့္ စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရးကို ပိုမိုတုိးျမွင့္သြားရန္ ႀကိဳးစားလာျခင္းမွာ စိ္တ္၀င္စားစရာ ေကာင္းလွသလို မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ထုိသုိ႔ႀကိဳးစားလာရျခင္းျဖစ္သည္ကိုလည္း ေလ့လာသံုးသပ္ၾကည့္သင့္သည္။
ဆက္ဆံေရး သမိုင္းေၾကာင္း
ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ လြတ္လပ္ေရးရရၿပီးခ်င္း ၁၉၄၈ခုႏွစ္ ေဖေဖၚ၀ါရီလ ၁၈ ရက္ေန႔တြင္ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ သံတမန္ ဆက္ဆံေရးကို စတင္တည္ေထာင္ခ့ဲသည္။ လြတ္လပ္ေရးမရခင္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၁၈ ရက္ေန႔ကတည္းက ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ကမာၻ႔အင္အားႀကီး ႏုိင္ငံတႏုိင္ငံျဖစ္ေသာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံႏွင့္ သံတမန္ဆက္ဆံေရး စတင္ခဲ့ရာ အေရွ႕ေတာင္အာရွတြင္ အေမရိကန္၏ ၾသဇာလႊမ္မိုးမႈကို စိုးရိမ္ပူပန္ေနခဲ့ေသာ ဆုိဗီယက္ျပည္ေထာင္စုအေနျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရရၿပီးခ်င္း သံတမန္ဆက္ဆံေရး စတင္ခဲ့သည္။
ထိုအခ်ိန္က ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ဘက္မလုိက္ ၾကားေနေရးမူ၀ါဒကို က်င့္သံုးခဲ့ၿပီး အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေရးေကာင္းခဲ့သလို ဆုိဗီယက္ျပည္ေထာင္စုႏွင့္လည္း ရင္းႏွီးေသာဆက္ဆံေရးကို တည္ေထာင္ႏုိင္ခဲ့သည္။ ႏွစ္ႏုိင္ငံၾကားက ခုိင္မာေသာ ဆက္ဆံေရး၏ ျပယုဂ္အေနျဖင့္ ၁၉၅၅၊ ေအာက္တုိဘာလ ၂၁ ရက္ေန႔မွ ႏုိ၀င္ဘာလ ၄ ရက္ေန႔အထိ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုသည္ ဆုိဗီယက္ျပည္ေထာင္စုသို႔ ခ်စ္ၾကည္ေရးခရီးသြားေရာက္ခဲ့ၿပီး အျပန္အလွန္အားျဖင့္ ၁၉၅၅ ဒီဇင္ဘာလတြင္ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုေခါင္းေဆာင္ ခ႐ူးရွက္ဗ္သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ခ်စ္ၾကည္ေရးခရီး လာေရာက္ခဲ့သည္။ ထို႔အတူ ခ႐ူးရွက္ဗ္သည္ ၁၉၆၀၊ ေဖေဖၚ၀ါရီလတြင္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ခ်စ္ၾကည္ေရးခရီး ထပ္မံလာေရာက္ခဲ့သည္။
အဆိုပါခရီးစဥ္မ်ား၏ အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ ဆုိဗီယက္ျပည္ေထာင္စုသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံရွိၿမိဳ႕မ်ား ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးကို အကူအညီေပးရန္ ကတိက၀တ္ထားရွိခဲ့သလို ရန္ကုန္ နည္းပညာတကၠသိုလ္ေက်ာင္း၊ အင္းလ်ားကန္စပ္ရွိ အခန္း ၂၀၆ ခန္းပါ အင္းလ်ားလိတ္ဟိုတယ္ႏွင့္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ စ၀္စံထြန္းေဆး႐ံု တည္ေဆာက္ေရးတို႔ကို အကူအညီေပးခဲ့သည္။ ခရီးမုိင္ ၆၂၅၆.၈၉ မုိင္ကြာေ၀းေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုအၾကားတြင္ အေတာ္ေစာေစာကပင္ ခုိင္မာေသာ သံခင္းတမန္ခင္း ဆက္ဆံေရးေကာင္းတရပ္ကို တည္ေထာင္ႏို္င္ခဲ့ၿပီး စီးပြားကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ နည္းပညာအကူအညီ ေပးေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကေသာ္လည္း စစ္ေရးႏွင့္ ကာကြယ္ေရးဆုိင္ရာ ဆက္ဆံေရးပိုင္းတြင္မူ ၁၉၆၀ ေက်ာ္ကာလမ်ားအထိ သိသာထင္ရွားသည့္ ဆက္ဆံေရးအေနအထားမ်ိဳးကို မေတြ႔ရွိခဲ့ရေပ။
၁၉၅၅ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံအစိုးရအဖြဲ႔မွ ပစၥည္းအ၀ယ္ေတာ္အဖြဲ႔သည္ အစၥေရး၊ ယူဂိုဆလားဗီးယား၊ ဟန္ေဂရီ၊ ခ်က္ကိုစလုိဗက္ကီးယား၊ အေရွ႕ဂ်ာမဏီႏွင့္ ဆုိဗီယက္ျပည္ေထာင္စုသို႔ ပစၥည္း၀ယ္ယူေရး ခရီးစဥ္ သြားေရာက္ခဲ့ရာ စစ္ဘက္အဖြဲ႔အ၀င္အျဖစ္ ဒုတိယ စစ္ပစၥည္း၀ယ္ယူမႈ ညႊန္ၾကားေရး၀န္ ဗုိလ္မႈးထြန္းေရႊႏွင့္အဖြဲ႕ လုိက္ပါသြားခဲ့ၿပီး ဆိုဗီယက္ ျပည္ေထာင္စုမွ စစ္လက္နက္ပစၥည္း၀ယ္ယူေရးကို စတင္ႀကိဳးပမ္းခဲ့သည္ဟု မွတ္တမ္းမ်ားက ဆုိခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုအခ်ိန္က ဘက္မလုိက္ၾကားေနေရးမူ၀ါဒကို က်င့္သံုးေနခဲ့ေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ကမာၻ႔ထိပ္သီးႏုိင္ငံႀကီးမ်ားႏွင့္ စစ္ေရးဆိုင္ရာ ဆက္ဆံေရးကို အထူးဂ႐ုျပဳ၍ သတိထားေဆာင္ရြက္ေနရသည့္ အေနအထားမ်ိဳးျဖစ္ေန၍ ျမန္မာႏွင့္ ဆုိဗီယက္ျပည္ေထာင္စု အၾကား စစ္ဘက္ဆိုင္ရာဆက္ဆံေရးမွာ သံတမန္ဆက္ဆံေရးေလာက္ အားမေကာင္းခဲ့ေပ။
ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီမွ ႏုိင္ငံေတာ္ အာဏာသိမ္းယူခဲ့ၿပီးေနာက္ ၁၉၆၃ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ ၄ ရက္ေန႔တြင္ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု၏ ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီး မာရွယ္မာလင္ေနာ့စကီးႏွင့္အဖြဲ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ အလည္အပတ္ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု ကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီး၏ ပထမဆံုး ျမန္မာနုိင္ငံခရီးစဥ္မွာ အေစာပိုင္းကာလ ျမန္မာ-ဆိုဗီယက္ ႏွစ္ႏုိင္ငံ စစ္ဘက္ဆို္င္ရာဆက္ဆံေရး၏ အျမင့္ဆံုး ျပယုဂ္တစ္ခုပင္။ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္တြင္ ေတာ္လွန္ေရး ေကာင္စီဥကၠဌ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္းသည္ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုသို႔ ခ်စ္ၾကည္ေရး ခရီးသြားေရာက္ခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ သိသာထင္ရွားသည့္ စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ ဆက္ဆံေရးအေနအထားမ်ိဳးကို မေတြ႔ရေပ။
သို႔ေသာ္ ၁၉၈၈ စစ္အာဏာသိမ္းၿပီးေနာက္ပိုင္း အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ သံတမန္ဆက္ဆံေရး ျပတ္ေတာက္ခဲ့ေသာ ျမန္မာႏို္င္ငံသည္ အိမ္နီးခ်င္းတ႐ုတ္ႏုိင္ငံအေပၚ မွီခိုအားထားခဲ့ရသလို အျခားေသာ ေရြးခ်ယ္မႈတခုအျဖစ္ ႐ုရွားႏုိင္ငံႏွင့္ဆက္ဆံေရးကို ျပန္လည္ထူေထာင္လာခဲ့သည္။ ၁၉၉၀ ေက်ာ္ကာလမ်ားတြင္ ပံုမွန္ျဖစ္လာခဲ့ေသာ ျမန္မာႏွင့္ ႐ုရွားတုိ႔၏ ဆက္ဆံေရးသည္ ၂၀၀၀ ေက်ာ္ကာလမ်ားတြင္ အရွိန္အဟုန္ ျမင့္မားလာခဲ့ေပသည္။
ႏွစ္ဘက္ဆံုမွတ္
၁၉၁၇ တြင္ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု၏ ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဗလာဒီမာ လီနင္က “အေရွ႕ကို မ်က္ႏွာမူၾကစို႔။ အေနာက္ကို သိမ္းပိုက္ဖုိ႔ အေရွ႕က ကၽြႏု္ပ္တုိ႔ကို ကူညီလိမ့္မယ္” ဟု ေၾကြးေၾကာ္ခဲ့သည္။
လက္ရွိသမၼတပူတင္လည္း ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္တြင္ အာရွ-ပစိဖိတ္ေဒသ၏ အေရးပါမႈႏွင့္ တ႐ုတ္၏ ၾသဇာႀကီး ထြားလာမႈတုိ႔ကို မ်က္စိက်လာခဲ့ၿပီး ေခါင္းေဆာင္ႀကီးလီနင္၏ ေၾကြးေၾကာ္သံအတုိင္း အေရွ႕ဘက္သို႔ လွည့္လာခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏုိင္ငံမ်ားမွာ အေရးပါလာသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ႐ုရွားႏုိင္ငံသည္ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္တြင္ အာဆီယံ ေဒသတြင္း ေဆြးေႏြးပြဲဖုိရမ္ (ASEAN Regional Forum) တြင္ ပါ၀င္လာခဲ့ၿပီး ၁၉၉၆ ခုႏွစ္တြင္ အာဆီယံ၏ ေဆြးေႏြးဖက္ႏုိင္ငံ (ASEAN dialogue partner) ျဖစ္လာခဲ့သည္။
ေခတ္မီစစ္တပ္မ်ားကို တည္ေဆာက္ေနေသာ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ေစ်းကြက္ႀကီးသည္ ႐ုရွားအတြက္ စိတ္၀င္စားစရာ ျဖစ္ေနခဲ့သည္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ားသည္ လက္နက္နည္းပညာပိုင္းအတြက္ ၂၀၂၀ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ဘီလ်ံ ၄၀ ခန္႔အထိ အသံုးျပဳဖြယ္ရွိသည္ဟု ႏုိင္ငံတကာကၽြမ္းက်င္သူမ်ားက ခန္႔မွန္းေနၾကသည္။
မၾကာေသးမီ ႏွစ္ပိုင္းအတြင္းတြင္ ႐ုရွား၏ ႏုိင္ငံတကာ လက္နက္ေစ်းကြက္မွာ ဆုတ္ယုတ္မႈမ်ားႏွင့္ ႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရသည္။ အဓိက လက္နက္၀ယ္ယူသည့္ ႏုိင္ငံတႏုိင္ငံျဖစ္ခဲ့ေသာ တရုတ္အေနျဖင့္ ျပည္တြင္းလက္နက္ ထုတ္လုပ္မႈကို ပိုမိုအာရံုစိုက္လာသျဖင့္ ႐ုရွားထံမွ လက္နက္၀ယ္ယူမႈ က်ဆင္းလာသည္။ ေနတုိးဘက္သို႔ ယိမ္းယိုင္သြားေသာ ဥေရာပေစ်းကြက္ကို လက္လႊတ္လိုက္ရသလုိ အေရွ႕အလယ္ပိုင္း လက္နက္ေစ်းကြက္မွာ ရပ္ဆုိင္းလုနီးပါး ျဖစ္ေနေပသည္။ အီရတ္၊ အာဖဂန္လက္နက္ ေစ်းကြက္မ်ားကို လံုး၀ လက္လႊတ္လုိက္ရသလို အီဂ်စ္၊ အီရန္ေစ်းကြက္မ်ားမွာလည္း တရိပ္ရိပ္ က်ဆင္းေနသည္။ ထုိ႔အတူ အဓိက လက္နက္ေစ်းကြက္ႀကီးျဖစ္ေသာ လစ္ဗ်ားႏွင့္ ဆီးရီးယားမွာလည္း ပဋိပကၡမ်ားေၾကာင့္ လက္နက္၀ယ္ယူမႈ လံုး၀ ရပ္ဆုိင္းေနသည္။ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အတြင္း အိႏၵိယ၏ လက္နက္၀ယ္ယူမႈ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းကို ႐ုရွားမွ တင္ပို႔ခဲ့ေသာ္လည္း လာမည့္ႏွစ္မ်ားအတြင္းတြင္ အိႏၵိယေစ်းကြက္မွာလည္း က်ဆင္းလာဖြယ္ အလားအလာမ်ား ရွိေနသည္။
လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ေရနံေစ်း က်ဆင္းမႈ၊ စီးပြားေရး ဖရိုဖရဲျဖစ္ေနမႈ၊ အေမရိကန္ႏွင့္ ဥေရာပႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရးပိတ္ဆုိ႔ မႈႏွင့္ ဆက္ဆံေရး တင္းမာမႈမ်ားေၾကာင့္ အက်ပ္႐ိုက္ေနသည့္ ႐ုရွားအေနျဖင့္ အေရွ႕ဘက္သည္သာ အဓိကထြက္ေပါက္ကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနသည္။
တဖက္တြင္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ၁၉၈၈ ေနာက္ပို္င္း အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ား၏ ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆို႔မႈမ်ားေၾကာင့္ တရုတ္အေပၚ အႀကီးအက်ယ္ မွီခုိလာရၿပီး ထုိကဲ့သို႔ အလြန္အမင္းမီွခုိရမႈအေပၚ စိုးရိမ္လာသည့္အတြက္ ျပန္လည္ဟန္ခ်က္ညီ ထိန္းညွိရန္ ႐ုရွားႏွင့္ ဆက္ဆံေရးကို ျပန္လည္တည္ေဆာက္လာခဲ့သည္။ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ႐ုရွားႏုိင္ငံမွ MiG-29 ေလယာဥ္မ်ားကို ၀ယ္ယူခဲ့သလို ၂၀၀၉ ခုႏွစ္တြင္လည္း တရုတ္ႏုိင္ငံမွ ေရာင္းခ်ေသာ J-10 ႏွင့္ FC-1 ေလယာဥ္မ်ားကို ျငင္းပယ္ကာ ရုရွားႏုိင္ငံမွ MiG-29 ေလယာဥ္မ်ားကို ထပ္မံ၀ယ္ယူခဲ့သည္။
၂၀၀၆ခုႏွစ္ ဧၿပီလတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးေကာင္စီ ဒုတိယဥကၠဌ ဒုတိယဗိုလ္ခ်ဳပ္မႈးႀကီးေမာင္ေအး ေမာ္စကိုသို႔ အလည္အပတ္ သြားေရာက္ခဲ့ၿပီး စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ႏွင့္ စြမ္းအင္က႑၊ မူးယစ္ေဆး၀ါး တုိက္ဖ်က္ေရးက႑မ်ားတြင္လည္း ႏွစ္ႏုိင္ငံ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သြားရန္ သေဘာတူညီခဲ့ၾကသည္။
၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ပတ္သတ္၍ ပိတ္ဆုိ႔အေရးယူမႈမ်ားေဆာင္ရြက္ရန္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံက ကုလသမဂၢ လံုၿခံဳေရးေကာင္စီတြင္ တင္သြင္းခဲ့ရာ ႐ုရွားႏိုင္ငံသည္ တရုတ္ႏွင့္အတူ ဗီတုိအာဏာသံုး၍ ပယ္ခ်ခဲ့ၿပီး ျမန္မာစစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို အကာအကြယ္ ေပးခဲ့ေပသည္။
အဆုိပါကာလမ်ားအတြင္း၌ပင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ျပည္တြင္းတြင္ ႏ်ဴကလီးယားသုေတသန စင္တာတခု တည္ေဆာက္ၿပီး ႏ်ဴကလီးယားဆိုင္ရာ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္သြားရန္အတြက္ ရုရွားႏွင့္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ညွိႏႈိင္းၿပီးသေဘာတူညီမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ႏ်ဴကလီးယားသုေတသနလုပ္ငန္း အေကာင္အထည္ မေပၚလာေသာ္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ႐ုရွား သို႔ ပညာေတာ္သင္မ်ား ေစလႊတ္ကာ စစ္ဘက္ေရးရာ သင္တန္းမ်ား၊ နည္းပညာဆုိင္ရာ သင္တန္းမ်ားကို သင္ယူေစခဲ့သည္။ ႐ုရွားပညာေရး ၀န္ႀကီးဌာန၏ မွတ္တမ္းအရ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အထိ ႐ုရွားႏုိင္ငံတြင္ လာေရာက္ပညာသင္ၾကားသည့္ ျမန္မာေက်ာင္းသားေပါင္း ၄၇၀၅ ဦးရွိခဲ့သည္ဟု သိရသည္။
ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး အသြင္ကူးေျပာင္းသည့္အခ်ိန္တြင္လည္း ရုရွားႏုိင္ငံသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံအား အျပည့္အ၀ေထာက္ခံေပးခဲ့သလုိ ဦးသိန္းစိန္ဦးေဆာင္ေသာ အရပ္သားအစိုးရလက္ထပ္တြင္လည္း သံတမန္ေရး၊ စစ္ဘက္ေရးရာဆုိင္ရာ ဆက္ဆံေရး ေကာင္းမ်ားကို ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းထားႏုိင္ခဲ့သည္။
စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ ဆက္ဆံမႈအေနျဖင့္လည္း ၂၀၁၃ မတ္လတြင္ ႐ုရွားကာကြယ္ေရး၀န္ႀကီး ဆာေဂးရႊိဳင္းဂူးသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ လာေရာက္လည္ပတ္ခဲ့သလို အျပန္အလွန္အားျဖင့္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႈးႀကီး မင္းေအာင္လိႈင္လည္း ႐ုရွားႏိုင္ငံသို႔ သြားေရာက္လည္ပတ္ခဲ့သည္။
ဆာေဂးရႊဳိင္းဂူးသည္ မာရွယ္မာလင္ေနာ့စကီး လာေရာက္လည္ပတ္ခဲ့ၿပီး ႏွစ္ ၅၀ အၾကာတြင္ လာေရာက္လည္ပတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး အဆုိပါ ခရီးစဥ္မ်ားအတြင္း စစ္ဘက္ဆုိင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ေဆာင္ရြက္သြားရန္ ေဆြးေႏြးညိွ ႏိႈ္င္းခဲ့ၾကသည္။ ထုိကဲ့သို႔ ေနာက္ခံအေျခအေန ျဖစ္ေပၚတုိးတက္မႈမ်ားအေပၚ အေျချပဳၿပီး ယခု ေနာက္ဆံုးအေျခအေနတြင္ “ျမန္မာ-ရုရွားစစ္ဘက္ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းဆက္ဆံေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္”ေရးထုိးရန္ ျဖစ္လာခဲ့ျခင္းပင္။
ပထ၀ီႏုိင္ငံေရးအရဆုိလွ်င္ ျမန္မာႏုိ္င္ငံတြင္ တ႐ုတ္၏ လႊမ္းမိုးမႈက ႀကီးမားေနသလို အစိုးရ အေျပာင္းအလဲမ်ားႏွင့္အတူ အေမရိကန္အပါအ၀င္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ဆက္ဆံေရး အလာအလားေကာင္းမ်ား ျဖစ္ထြန္းလာႏုိင္ဖြယ္ ရွိေနသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ႐ုရွားအေနျဖင့္ အက်ပ္အတည္းကာလမ်ားတြင္ ခိုင္ခုိင္မာမာ ရပ္တည္ေပးခဲ့ရေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံအား လြယ္လြယ္ႏွင့္ လက္လႊတ္မခံလုိေပ။ အထူးသျဖင့္ အစိုးရသစ္၏ အေနအထားႏွင့္ မူ၀ါဒမ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္ေနရခ်ိန္တြင္ မိတ္ရင္းေဆြရင္းျဖစ္ေသာ တပ္မေတာ္ဘက္မွ ခ်ဥ္းကပ္ကာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ၎၏ အေနအထားကို ပိုမုိခိုင္မာေအာင္ တည္ေထာင္လာျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္ႏိုင္ေပသည္။
႐ုရွား စစ္ဘက္ေရးရာ ကၽြမ္းက်င္သူ ရာခ်ာစလဗ္ဆီလ်ဴကိုက ျမန္မာ-႐ုရွား စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရးႏွင့္ ပတ္သတ္ၿပီး “ျမန္မာႏုိင္ငံအေနနဲ႔ကေတာ့ ေခတ္မီစစ္လက္နက္ပစၥည္းေတြ အေျမာက္အမ်ား ၀ယ္ယူႏုိင္ေလာက္တဲ့ေငြေတာ့ မရွိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ႐ုရွားအေနနဲ႔ ဒီတုိင္းျပည္မွာ ေျခကုပ္ရမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ေနာက္ဆုိ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ လာအုိနဲ႔ အင္ဒိုနီးရွားကို လက္နက္စေရာင္းခြင့္ ရွိလာမယ္။ အဲဒါ့အျပင္ ဗီယက္နမ္ဘက္ လက္နက္တင္ပို႔ေရာင္းခ်တာကိုလည္း ခ်ဲ႕ထြင္လုိ႔ရမယ္”ဟု သံုးသပ္ခဲ့သည္။
မည္သို႔ပင္ဆုိေစ တပ္မေတာ္၏ ယခုအေရႊ႕မွာ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းသည္။ လက္ရွိအေနအထားအရ တပ္မေတာ္အေနျဖင့္ တရုတ္၏ လက္နက္မ်ားအေပၚ မွီခုိ္အားထားမႈကို ေလွ်ာ့ခ်လာရန္ ႀကိဳးစားလာသလို အေနာက္အုပ္စု၏ လက္နက္ေရာင္း၀ယ္မႈ ပိတ္ဆုိ႔ထားမႈေၾကာင့္ ေခတ္မီတပ္မေတာ္တည္ေဆာက္ရန္ ႐ုရွားသည္သာ အဓိကေရြးခ်ယ္စရာ ျဖစ္ေနသည္။ ခုိင္မာသည့္ ဆက္ဆံေရးသမုိင္းရွိခဲ့သလို လက္ရွိအခ်ိန္အထိလည္း ပညာသင္မ်ား ပံုမွန္ေစလႊတ္ေနၿပီး နည္းပညာအရလည္း နီးစပ္မႈရွိေသာေၾကာင့္ ႐ုရွားႏွင့္ စစ္ဘက္ဆက္ဆံေရးတုိးျမွင့္ျခင္းသည္ အေကာင္းဆံုးေရြးခ်ယ္မႈဟု စဥ္းစားထားပံု ရပါသည္။
(ကိုယဲ သည္ တေကာင္းအင္စတီက်ဴ႕၏ executive director ျဖစ္သည္။ တေကာင္းအင္စတီက်ဳသည္ အရပ္ဘက္-စစ္ဘက္ ဆက္ဆံေရးကို ေလ့လာသံုးသပ္သည့္ အဖြဲ႔ျဖစ္သည္။)
http://mobile.irrawaddy.com/article/2016/05/09/113719.html မွ ကူးယူထားပါသည္။

No comments:

Post a Comment